Sarah & Mareike - kijk en reis mee!!

Jullie hebben een tijdje moeten wachten, maar…. hier is ie dan eindelijk ons blog!!

Alles begon met een ongelofelijk beeld van tienduizenden lichtjes dat ons tegemoetkwam toen we op 29 augustus landden in Accra. Wat een uitzicht... Ghana bij nacht!! Op het vliegveld kwamen meteen allemaal mensen op ons af die ons een taxi aanboden. We wisten niet wat ons overkwam, maar gelukkig zat er iemand van ons hotel met een bordje met onze namen erop achterin de hal. De eerste stap uit het vliegveld voelde als een warme douche, de luchtvochtigheid en de temperatuur waren enorm. Geen twijfel mogelijk... we zijn in Afrika aangekomen! De eerste weg waarop we reden verwarde ons wel, er was nauwelijks verschil met de wegen in Nederland. Totdat de auto een stuk langzamer ging rijden en al slingerend de steeds groter wordende gaten moest ontwijken en er uiteindelijk zelfs geen asfalt meer te bekennen was. We keken onze ogen uit. Langs de kant van de 'weg' viel van alles te zien... Kleine hutjes van hout, oude containers (waarvan wij ons afvroegen of mensen daar echt in wonen), overal Coca Cola kraampjes, reclameborden zo groot als hele huizen, een politieagent met geweer die controleerde wie er de wijk inging en veel opschriften met teksten als: 'In God we trust'. Aan het eind van de rit hebben we ons lekker laten overdonderen, de taxichauffeurs wilden graag een fooi voor hun gratis ophaalservice en natuurlijk hebben wij veel te veel gegeven. Maar goed, het was nog maar de eerste dag. In onze hotelkamer ploften we op ons bed neer, moe van alle indrukken, maar met een heerlijk gevoel... ons avontuur is eindelijk begonnen!

Toen we de volgende ochtend uit het raam keken waren we stomverbaasd ... wolken?? Waar is de zon, we zitten toch in Afrika?? Het regenseizoen lijkt verdacht veel op de grijze wolken in Nederland. We hadden met de vrouw van het hotel afgesproken om rond 7.30 uur te ontbijten. Toen we beneden kwamen vroeg ze: 'Are you ready for some coffee?', in koor antwoordden wij: 'Do you also have tea?'. De vrouw zei ons dat thee geen probleem was en dat we op onze kamer konden wachten totdat ze ons zou bellen. Met een groot vraagteken op ons hoofd liepen we terug naar onze kamer. Precies een kwartier later kregen we een telefoontje: 'Your breakfast is ready'. Zo gaat het hier dus blijkbaar!
Om 9 uur stond de taxi klaar om ons naar het busstation te brengen. Onze nieuwsgierigheid groeide toen we begonnen te rijden, waar zouden we uitkomen? De hutjes en containers van de vorige avond bleken winkeltjes te zijn. Op straat liepen verkopers met bakken vol spullen op hun hoofd en zagen we voor het eerst een vrouw met een kind in een doek op haar rug gebonden. Het verkeer was een chaos en de taxi's en busjes (trotro's) zagen er niet uit!

Nog steeds zijn er momenten dat we ons afvragen hoe ze blijven rijden en hoe het kan dat er nauwelijks ongelukken gebeuren, terwijl er naast het drukke verkeer ook nog ontzettend veel gaten in de weg en verkopers op straat te ontwijken zijn. En nu zouden we nog 5 uur in de bus naar Kumasi moeten doorbrengen? Hier konden we ons geen voorstelling van maken. Maar dat viel gelukkig ontzettend mee. We hadden een prachtige bus met Airconditioning, goede vering en nog Ghanese films onderweg ook! Het landschap veranderde van een drukke stad naar veel groen. Overal zag je bananenbomen, palmbomen en af en toe een dorpje. Onderweg lagen veel te vol beladen vrachtwagens op hun kant die de gaten niet hadden overleefd, maar onze bus bracht ons veilig naar Kumasi.

Een stad die nu al veel groter en drukker leek te zijn dan we hadden verwacht. Overal winkels, mensen die hun spullen op straat verkopen, auto's en taxichauffeurs die ons van alle kanten vroegen of ze ons mee konden nemen. Gelukkig hadden we al vervoer. Hanneke, die al 2,5 jaar in Kumasi woont en ons deze 5 maanden zal begeleiden, kwam ons ophalen. Het was meteen duidelijk dat zij haar weg hier al gevonden heeft. Met een paar gebaren had ze een taxi voor ons geregeld en natuurlijk betaalden we niet meer dan de gewone prijs. Onderweg lieten we alle indrukken op ons inwerken. We keken onze ogen uit! Het was allemaal nog zo onwerkelijk, net een film die voor je ogen wordt afgespeeld.
Het was fijn om bij het huis van Hanneke aan te komen waar we een week mochten blijven logeren. Van hieruit zouden we deze week Kumasi en het Ghanese leven leren kennen. We kregen een rondleiding door Kumasi met: een bezoek aan het paleis van de Ashantikoning, een enorme drukte op de markt, een oase van rust in het cultureel centrum en onze eerste rit in een trotro. Ook hebben we een enorme optocht meegemaakt van het Suikerfeest. Alle chiefs (stamhoofden) werden op wagens en paarden onder parasols door de stad vervoerd. De mensen liepen en dansten eromheen. Leuk om zo'n feestdag mee te mogen maken!

Op donderdag zijn we voor het eerst naar ons project gegaan. We werden meteen meegenomen in het hele proces van het project. 's Ochtends gingen we mee de straat op om straatkinderen te zoeken die met ons mee wilden naar het project. Ze verstonden geen Engels en meestal ook geen Twi (de meest gesproken taal hier) dus vertaalden de kinderen het voor elkaar van Twi naar de andere talen. Wij stonden erbij en trokken vooral veel aandacht met onze blanke huid. De kinderen werd uitgelegd dat het project probeert hen weer naar school te krijgen als ze voldoende motivatie tonen. De meest nieuwsgierige kinderen kwamen achter ons aan. Op het project werden zij geïnterviewd over hun achtergrond en reden dat ze op straat leven. De meeste kinderen komen hierheen omdat ze arm zijn en geld willen verdienen of omdat ze zijn weggelopen van huis omdat er iets was gebeurd waardoor ze bang zijn voor straf. Het kan dan alleen al gaan om het laten vallen van eieren! De kinderen die motivatie tonen door terug te komen naar het project kunnen hier les krijgen en ontspannen. Voor hen wordt geprobeerd contact te leggen met hun familie en hen naar school te laten gaan. Wanneer de familie niet voldoende geld heeft om school te betalen, wordt er door het project betaald wat nodig is. Na een interview te hebben meegemaakt, hebben we meegeholpen in de klas. 'S Middags was er een 'meeting' waar alle kinderen bij aanwezig moesten zijn. Elke donderdagmiddag wordt er een voor de kinderen belangrijk onderwerp besproken. Dit keer ging het over persoonlijke hygiëne. Er werd bijvoorbeeld uitgelegd hoe je jezelf moet wassen en hoe je een toilet gebruikt. Er waren kinderen bij die niet eens wisten hoe je een toilet moet doortrekken! Dit was best wel confronterend.

Die vrijdag was het project een halve dag open vanwege de zomervakantie. Daarom hebben we alleen 's ochtends meegeholpen in de les en hebben 's middags heerlijk op een bijzonder plekje kunnen bijkomen. We zijn naar het zwembad geweest!! Totdat we er waren konden we bijna niet geloven dat er een zwembad zou zijn. Het was heerlijk om te kunnen afkoelen en even uit de drukte van Kumasi te ontsnappen.

Zaterdag hebben we onze eerste introductie in de Ghanese keuken gehad. We mochten kijken en meedoen bij het fufu-stampen. Fufu is HET gerecht uit Ghana. Een dikke bol deeg van gestampte cassave en bakbanaan, die je eet met soep. En natuurlijk hebben we dit daarna gegeten op de enige echte Ghanese manier, met onze rechterhand. Ja... soep met onze handen!!

De volgende dag zijn we in onze eigen kamers ingetrokken. Superdeluxe met airco, een eigen badkamer en de stroom valt maar een paar keer per week uit :P Het voelt erg lekker om nu een eigen kamer te hebben, waarvan we langzamerhand echt ons eigen plekje maken. De buurt begroet ons heel hartelijk, overal waar we lopen worden we toegeroepen en begroet. Kinderen komen aanrennen met een enorme glimlach en roepen 'obruni, obruni, obruni!', wat 'blanke' betekend. Ze vragen hoe het met ons gaat en als we antwoorden wordt hun glimlach alleen maar groter!

Nu zijn we alweer een week verder, waarin we op het project 's ochtends hebben lesgegeven en 's middags lekker aan de slag zijn gegaan met muziekactiviteiten voor de kinderen.

Ook al kunnen we elkaar moeilijk verstaan en is het soms erg druk, de kinderen vinden het ontzettend leuk om te doen. En wij ook! Van de zusters krijgen we alle ruimte om uit te zoeken wat wij met de muziek nog meer voor de kinderen en het project kunnen betekenen. En daar gaan we lekker mee aan de slag.

We beginnen ons plekje te vinden en aan het leven hier te wennen. Maar Ghana blijft ons steeds verrassen, we zijn nog lang niet uitgekeken!!

Lieve groetjes,
Mareike en Sarah

PS: Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

MANON

Hey meiden! Wat ontzettend leuk om te lezen over jullie indrukken en ervaringen in Ghana! Ik ga jullie blog volgen hoor! Wat super dat jullie deelnemen aan zo'n goed project! Geniet ervan en succes! Lieve groetjes, Manon.

Theo & Corrie

Hoi Mareike & Sarah.
Wat ontzettend leuk om via dit blog met jullie "mee te kunnen leven". Wat zullen jullie 'n ervaringen opdoen!
We wachten zeer benieuwd af op jullie volgende mailtje.
Heel veel succes!! Theo & Corrie

Lisette

Meiden, wat een mooi duidelijk overzichtelijk verhaal. Heel goed te volgen en dus heerlijk om te lezen.
Fijn dat jullie ook zo snel 'voegen' in het Afrikaanse leven. Heel veel plezier en mooie indrukken!
Liefs

Nicole en padma ;-)

Lieve Sarah en ook Mareike,

Wat een prachtig begin van dit avontuur!! Ik ga met heel veel plezier jullie blog volgen!!!Dus snel weer schrijven..
Knuffel vanuit Nederland xxx

Aniek

Spannend zeg!! Leuk om te horen dat het zo goed gaat!

Groetjes uit Australië.

Roos

Ha lieve Mareike en Sarah! Dat klinkt als een mooi begin van een avontuur! Ik ben heel benieuwd naar jullie verdere belevenissen, zal jullie zeker blijven volgen.
Gaan jullie nu bij dat project muziektherapie (of iets wat erop lijkt) opzetten? Ben benieuwd, kan me voorstellen dat muziek een mooie taal is om met die kinderen te communiceren, en dat het fijn voor ze is om de aandacht te krijgen, en de mogelijkheid tot expressie in zo'n leven vol óverleven. Vertel vertel vertel!!! :)

Veel liefs! Roos

Marique

Hey meiden, Wat super leuk om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebbben! Lekker ook dat jullie een lekkere kamer hebben, kan je toch nog een beetje bijkomen na een dag werken en indrukken opdoen:) Kunnen de kinderen al een beetje met de muziek opgaan? Heel veel plezier nog en kijk uit naar jullie volgende blog:)
xxx

Bart Nijland

Hey Obruni,

leuk om jullie avonturen te lezen! Met al die culturele verschillen en Afrikaanse chaos zal het een geweldig avontuur zijn/worden. Geniet van alles!

Liefs, Bart

tia lia

He Lieve Lisa...... geintje Lieve Sarah en Mareike,
wat schrijven jullie leuk, echt triggerend, lekker stijltje ! :)
Ik blijf jullie volgen hoor, schrijf je maar suf als je afgekoelt benr na een duik in JULLIE zwembad. Fijn dat het hotel de luxe biedt die jullie van huis uit gewend zijn. Succes met de enthousiaste kinderen daar en leer ze ook even ONZE AAP-NOOT-MIES.... lijkt me leuk.

xxx

Iris

hey!!

Wat leuk om jullie blog te lezen.. ik herken veel, maar ook allemaal nieuwe dingen! Heel leuk :) en dat jullie naar het zwembad zijn gewest, lekker! Willen wij ook wel binnenkort doen ;).
Jullie zijn druk bezig met jullie stage zeg! Klinkt allemaal erg interessant.. wel ook confronterend inderdaad.

Heel veel succes met alles!
Als jullie vrij zijn in december, en toevallig richting Temale willen (of het mole park??) dan moeten jullie het maar laten weten! :)

Liefs.

Trudy

Lieve Sarah en Marieke,
Wat leuk om jullie te volgen in Ghana
Hoop dat het wordt wat jullie ervan verwachten en wij kunnen dan genieten van jullie verhalen.
Heel veel succes en een mooie, leerzame tijd toegewenst.
xxxTrudy

Tirtsa

Wauw!!

Marjon

Hoi Sarah en ook Mareike,
Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!
En natuurlijk ook de foto's, geweldig hoor om een tijdje in zo'n land een tijdje te bivakkeren
Heel veel succes en plezier met al jullie ervaringen.
Geniet ervan
Groetjes Marjon

Eva de Klerk

Ow haha hij is er ook in het Nederlands :-)
Dat scheelt weer een hoop gedoe!!!
Ik ga lezen...

Iris van Loen

Hoi sarah!

Wat klinkt het geweldig daar in Ghana! Zoooooo cool!
Ik wil ook zo'n job! Zijn de Ghaanse (?) kindjes wel een beetje lief voor je?:P
Geniet er van, en tot over best wel heel lang...........:(
Maar je kan beter voor die kindjes in Ghana oppassen, hoor!
Heel veel plezier,

Heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel liefs,
xxxxxxx uit Hollandia

jetty van beusichem

Wat leuk om jullie blog te lezen. Ik herken de verbazing:
voor 't eerst in een afrikaans land! De ongelofelijke soberheid, waarin demensen daar moeten leven.
Veel sterkte met veel en natuurlijk veel liefs. t. Jetty
Ik vind 't zeker boeiend om jullie ervaringen te volgen.

tineke nieuwenhuizen

Hallo lieve meiden.

Wat een leuke verhalen van jullie.
Ik kan mij voorstellen dat alles als een grote"sneeuwbal"op je afkomt.
Weet nog dat Maaike daar twee weken naar een vriendin toe is geweest en ook vertelde dat alle nieuwe dingen , vragen , geuren je helemaal in beslag nemen.
Heel veel succus net jullie werk.
Maar geniet ook vooral!!!!!
terwijl ik dit type regent het buiten enorm en onweren.
al een tropische regenbui gehad.

Groetjes

Peter Stet

Hele mooie verhalen en wat een ervaringen al.
Ik ga jullie ervaringen uiteraard volgen.
Heel veel plezier en "persoonlijke groei".

groetjes

Hanneke Oostveen

Beste Mareike en natuurlijk ook Sarah,

Ik wens jullie nog een keer heel veel plezier toe en dat ze daar maar goed gebruik gaan maken van jullie vakkennis en ervaring.

groeten
Hanneke Oostveen

Mariette Broersen

Hallo Sarah en Mareike,
Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik zou zo een dagje willen mee beleven.
Veel succes en alle goeds! Mariette

Paul en Dora

We zijn net uit Spanje dus konden we niet eerder jullie prachtige verhaal lezen. We zijn erg benieuwd naar de volgende fotos en verhaal.
Liefs Paul en Dora.

Jetty van Beusichem

28/9 Sara, gefeliciteerd met je vaders verjaardag !

Britta Brugman

Zo Sara, wat een super gave ervaring lijkt me dit! Went alles al een beetje? Ik heb van Lisa al een paar dingen gehoord, maar jullie blog maakt het allemaal nóg sprekender. Veel plezier, succes en ik zal jullie avontuur blijven volgen. :)

Groetjes,
Britta

Britta Brugman

* Sara + h natuurlijk... sorry :P

Saskia Numan

Hoi Sarah, wat een super verhaal en fotoos. Leuk hoor!
denk dat ik ook zoiets ga doen...................
lieve groet, en tot het volged bericht
Saskia Numan
St Jacob

Adriaan Nieuwenhuizen

Sarah

Geniet van de laatste week !
Ik wens je een goede thuisreis.

Groeten Adriaan